Sunday, November 23, 2008

Institut perguruan...

Alhamdulillah..
Dalam penantian menghabiskan kursus diploma pendidikan ini..akhirnya sampai jua ke penghujungnya..bukan belajar itu satu proses yang menjemukan..tidak!!malahan ianya sangat manis..tapi komitmen pda keperluan yang lain terkadang menyebabkan ia terasa perit..tak sama ketika menuntut di universiti..

pelbagai suka duka sering mengintai dan menjengah kehidupan sepanjang aku menimba pengetahuan dan pengalaman disini..terima kasih warga ipti atas sumbangan yang diberi.

Aku tak melakar sejarah disini..sekadar menumpang membina kefahaman diri untuk belajar menjadi pendidik yang mampu berbakti dengan berstrategi..

Setahun aku mengajar sekolah menengah tanpa mempelajari dengan jelas kaitan psikologi dengan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran..oh.tuhan..terasa semakin banyak yang aku pelajari..semakin jelas pada fikiranku..kesilapan-kesilapan lalu dalam menangani pelajar2ku dulu..andai masa boleh diputarkan kembali...

Namun aku mengharap dengan ilmu yang dicurah oleh para pensyarah dapat aku praktikkan dalam usaha menjadi pendidik yang "cemerlang" bukan sekadar mengajar tapi aku perlu menjadi seorang pendidik..aku tak pinta cemerlangnya aku diukur dengan prestasi2 jabatan...yang bagi aku terkadang dalam pelbagai perkara dalam dunia dipengaruhi oleh permainan politik..tetapi aku mengharapkan agar cemerlang itu dinilai daripada kesan pengajaran dan pembelajaran yang positif pada anak didik harapan bangsa, negara dan agama..


Sekarang aku masih dalam minggu kursus kissm..
duduk lama dalam dewan yang agak sempit dan panas sudah cukup membuatkan perut aku keras..namun tak mengapa..perlu bersabar..mudah2an kesabaran itu juga menjadi contoh pada anakku...sabarlah sayang..segala yang baik kau jadikanlah tauladan..mana yang buruk, jgn diikut... Ya tuhan..ya Rahman..perturunkan daripada kami segala yang baik pada zuriat keturunan kami..usahlah kau perturunkan segala yang buruk daripada kami kepada zuriat keturunan kami..berilah peluang pada kami memperbaiki diri agar hari esok lebih baik daripada hari ini..amien..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home