Monday, November 24, 2008

"Erti Sayang"

Dalam kursus induksi tempohari ada slot tajuk EQ oleh seorang pensyarah..
Dalam slot itu pelbagai falsafah yang diketengahnya daripada tokoh2 barat..
Pensyarah kemudiannya ada meminta ahli dewan membina falsafah masing2 dalam subtopik emosi yang sedang dibincangkan..

Ada beberapa falsafah rakan2 yang sempat dikongsikan bersama..
aku sempat juga mencoret sebuah kefahaman aku secara peribadi dlm bentuk falsafah waktu tu..
emosi yang aku pilih ialah "SAYANG"..
Kenapa aku pilih emosi ini??..kerana aku masih lagi mendalami apa itu erti sayang..
Terkadang ungkapan sahaja tidak cukup untuk menyatakan rasa sayang..tanpa tindakan yang membuktikan seperti apakah rasa sayang itu...Harta benda, material bukan lambang sayang..perhatian dan mengambil berat itu lebih berkesan..
Sesungguhnya apa yang kita lakukan yang tulus dari hati..pasti kesannya sampai pada hati..

Kta-kata itu...
"Kasih Sayang itu memerlukan keikhlasan. Rasa kasih dan sayang tanpa keikhlasan itu ibaratnya lidah tanpa tunas rasa..Indah sebagai hiasan tapi tak dapat dirasakan"

Mungkin ada yang tak bersetuju..its ok..pendapat masing-masing..

MM..ok kat bawah ni juga aku ada sesuatu untuk dikongsikan..
Kata pujangga...

Isteri terkadang bagaikan angin
Lembutnya melenakan
Ributnya menggusarkan
Adakalanya mereka seperti ibu
Menyaji kasih, menghidang sayang
Adakalanya mereka seperti anak
Ingin dibelai, minta dimanjakan
Adakalanya mereka seperti nenek
Berleter seadanya, merungut semahuannya
Namun…
Teman kembara dalam kehidupan sementara ini
Bahagia dan derita suami sangat berkait dengan mereka.


Sebagai isteri..mudah2an Allah sentiasa memimpin hati aku agar sentiasa kukuh bertapakkan matlamat Mencari RedhaNya..dalam perjalanan menyelusuri kehidupan ini..
Moga Allah sentiasa memberikan aku kekuatan dan kesabaran dalam apa jua rintangan dan cabaran..amien..

Ya Allah, Selawat dan salam ke atas Muhammad dan Ahli keluarga baginda
Sekiranya aku lalai dlm tanggungjawabku sebagai isteri,
dan Sekiranya aku engkar dan derhaka terhadap suamiku,
maka Wahai Yang Empunya Maghfirah,
Kau ampunkanlah segala dosa dan kelemahan diriku.

Jadikanlah segala perbuatan2ku yang telah mengguriskan hatinya,
segala hak2 yang telah kuabaikan darinya,
sebagai penebus terhadap dosa-dosanya terhadapMu,
sebagai kurnia yang meningkatkan darjatnya di sisiMu,
dan sebagai tambahan kepada amalan2 baiknya kepadaMu,
Wahai yang menukarkan amal keburukan kepada kebaikan!(Surah 25,Al-Furqan:Ayat 70).

-imah 83-

0 Comments:

Post a Comment

<< Home